OP "Ślązak" (Malutka)

Model 3D wraku 2024r.- Opracowanie IT.: Marcin Stempniewicz, materiał foto: Kamil Stankiewicz, Michał Jaruzal
ORP "Ślązak"

Nurkowanie na wraku

Jedno z najbardziej nietuzinkowych i atrakcyjnych miejsc nurkowych Zatoki Gdańskiej – możliwość podziwiania idealnie zachowanego wraku okrętu podwodnego na przystępnej głębokości to nie lada gratka dla pasjonatów nurkowań wrakowych. Głębokość przy dnie wynosi około 30 metrów, co pozwala zwiedzić cały wrak w ramach limitów czasu bezdekompresyjnego.

Wrak leży idealnie na stępce. Burty są częściowo przysypane przez osady denne, niemniej jednak wyraźnie widać kształt kadłuba oraz dziób i rufę okrętu. Nad centralną częścią jednostki góruje charakterystyczny kiosk, do którego można w niektórych miejscach zajrzeć, podobnie jak do otwartych włazów i luków w innych częściach kadłuba.

Na wraku i obok niego znajduje się nieznaczna ilość sieci, na które warto uważać. Widoczność na tej pozycji jest bardzo różna, ale zdarzają się dni, w których „Malutka” zachwyca widocznością około 10 metrów. Prądy należą na tym wraku do rzadkości.

 

Historia

W 1954 roku, Polska wydzierżawiła od ZSRR 6 miniaturowych okrętów podwodnych klasy „Malutka”, zbudowanych w 1949 roku, w tym omawiany ORP Ślązak o numerze bocznym 304. W 1962 roku odkupiono okręty. Zakup nie należał do udanych – okręty miały wybrakowaną dokumentację techniczną, a ich stan techniczny był daleki od dobrego.

Niewiele wiadomo o okolicznościach zatonięcia „Malutkiej” około 3 Mm od Jastarni. Jedna teoria mówi, że okręt miał zostać zakopany w znajdującym się nieopodal dużym zagłębieniu w dnie, co miało się nie udać przez brak precyzji w trakcie zatapiania jednostki. Inna hipoteza zakłada, że wrak został zatopiony w tym miejscu jako obiekt ćwiczebny dla sonarzystów polskiej Marynarki Wojennej – namierzanie stosunkowo niskiego kiosku miało stanowić dobrą praktykę przed akcjami bojowymi. Możliwe, że już nigdy nie dowiemy się, jak było naprawdę.

 

Dane techniczne

Miniaturowy okręt podwodny długości 49,5 metra i szerokości 4,4 metra. Zanurzenie wynosiło 2,6 metrów na dziobie i 2,8 metra na rufie. Okręt osiągał prędkość 15,7 węzła na powierzchni i 7,8 węzła w zanurzeniu. Zasięg operacyjny 3000 mil morskich, a w zanurzeniu 90 mil morskich. Wyporność 283/353 tony. Okręt napędzały 2 silniki diesla typu 11-D o mocy 882 kW (1200 KM), a w zanurzeniu 2 silniki elektryczne typu PG-17 o mocy 321 KW (436 KM). Pierwotnie okręt był uzbrojony w działko 45 mm, które zdemontowano w końcowych latach służby. Na dziobie znajdowały się 4 wyrzutnie torped. Załoga składała się z 31 osób.

 

Opracował Bartosz Słaboń

 

Jeśli masz wiedzę, która pozwoli nam dopracować opis lub wyjaśnić nieścisłości dotyczące losów jednostki — zapraszamy do kontaktu.

© 2023 - DIVE LAND, HEL